Scroll to the next section

Tipy pre každodenný život  

>>DIABETES A TEHOTENSTVO
>>STAROSTLIVOSŤ O BLÍZKYCH

Tipy pre každodenný život

Nakupovanie potravín
Nakupovanie potravín Vám poskytuje veľkú škálu výberu potravín pre efektívne zvládanie diabetu. Nasledujúce tipy pre nakupovanie je užitočné mať na pamäti, keď vyberáte položky z každej zo 6 skupín potravín

Skupina zahŕňajúca chlieb, cereálie, ryžu a cestoviny

  • Celozrnné suroviny obsahujú viac vlákniny a sú preto dobrou voľbou.
  • Celozrnné chleby sú prirodzene nízkotučné a sú dobrým zdrojom komplexných sacharidov.
  • Lievance (muffiny) a sladké rožky neobsahujúce tuk sú dobrou voľbou nízkotučného a netučného pečiva, ale môžu obsahovať veľa sacharidov.
  • Cestoviny sú dostupné v mnohých príchutiach, sú prirodzene nízkotučné a bez sodíka a sú vhodným zdrojom sacharidov.
  • Cereálie obohatené o vitamíny a minerály s vysokým obsahom vlákniny a nízkym obsahom tuku sú najlepšou voľbou; vyhnite sa cereáliám, ktoré obsahujú z viac ako polovice sacharidy, najmä cukor.
  • Müsli tyčinky sú rýchle a jednoduché riešenie. Väčšina z nich obsahuje ovocie a obsahujú 30 gramov sacharidov v jednej tyčinke; k dispozícii sú aj nízkotučné tyčinky, ktoré pomáhajú ušetriť kalórie.
  • Zmesi na výrobu palaciniek sú dostupné i v nízkotučných verziách; bežné verzie často chutia veľmi dobre i s menším množstvom oleja a s vajcom nahradeným vaječným bielkom.
  • Mrazené pizze sa v závislosti na značke líšia v obsahu tukov a sacharidov. Pre vyváženejšiu stravu zvážte pridanie šalátu k pizzi.
  • Ľahko dostupné sú nízkotučné mrazené vafle, palacinky a sendviče.
  • Ľahko dostupné sú nízkotučné chipsy, praclíky a sušienky a väčšina z nich je naozaj chutná. Častým problémom u týchto drobných pochutín je, že ich konzumujeme v nadmernom množstve. Pokiaľ sa pozeráte na označenie potravín, skontrolujte veľkosť porcie a rozhodnite sa, či je možné sa obmedziť na toto množstvo.
  • Praclíky, slané krekry, obyčajný popcorn a maslové krekry sú vhodnou voľbou nízkotučných drobných pochutín.

Skupina ovocia a skupina zeleniny

  • Tieto dve skupiny potravín sú všeobecne nízko kalorické a nízkotučné.
  • Pre ich vitamíny a minerály je najlepšie kúpiť ich čerstvé.
  • Majú prirodzene nízky obsah sodíka, tuku a pokiaľ ich jete so šupkou a jadrami, obsahujú veľa vlákniny.
  • Konzervované fazule a hrášok sú výborným zdrojom rozpustnej vlákniny.
  • Fazule pridané do rôznych jedál slúžia ako alternatívny zdroj bielkovín a nevyžadujú žiadnu veľkú prípravu.
  • Vyberajte mrazenú balenú zeleninu bez omáčok alebo masla, aby ste ušetrili kalórie pochádzajúce z tuku.
  • Konzervované ovocie v šťave bude obsahovať vyššie množstvo jednoduchých sacharidov.
  • Pokiaľ vyberáte ovocné džúsy, hľadajte z dôvodu zníženia obsahu sacharidov 100% džúsy bez pridaného cukru.
  • Džúsy obsahujú viac sacharidov z cukru.

Skupina zahŕňajúca mäso a mäsové náhrady

  • Vyhľadávajte k obedu mäso, ktoré obsahuje 3 gramy tuku alebo menej na 30g porcie.
  • Mäso orezané z rebier zvyčajne obsahuje viac tuku.
  • Pliecko, bravčové stehno, panenka, zadné hovädzie a časti nôh zvyčajne obsahujú menej tuku; vyhľadávajte tie, ktoré sú menej prerastené.
  • Mleté mäso je dostupné so zníženým obsahom tuku.
  • Mleté morčacie mäso nemusí byť so zníženým obsahom tuku, nakoľko tuk môže byť pridaný v priebehu spracovania.
  • Dostupné sú špeciálne kusy hydiny, ktoré nevyžadujú veľkú prípravu.
  • Vyhľadávajte morské plody balené vo vode a mäso konzervované bez oleja.
  • Arašidové maslá sa môžu líšiť v celkovom množstve obsiahnutého tuku a nasýtených tukov.
  • Množstvo vopred pripravených potravín ponúka nízkotučné produkty, z ktorých sa ľahko a rýchlo pripravia jedlá. Väčšina nízko kalorických mrazených jedál poskytuje okrem informácií o nutričnej hodnote potravín aj informácie o diétnejšej obmene. V závislosti na tom, aké máte stanovené množstvo kalórií, budete musieť k niektorým z týchto jedál pridať šalát, chlieb alebo ovocie, aby bolo množstvo kalórií kompletné. Nezabudnite skontrolovať u mrazených/pripravených jedál obsah sodíka, nakoľko ho môžu obsahovať vo vysokom množstve.
  • Mrazené mäso môže byť obaľované a mať vyšší obsah tuku. Na etikete označujúcej zloženie potravín skontrolujte množstvo obsiahnutých sacharidov a tukov (v gramoch).
  • Raňajkové sendviče obsahujúce mäso, ako sú párky a slanina, obsahujú vysoké množstvo tuku.
  • Orechy a semienka sú vhodným zdrojom proteínov, vitamínu B a vitamínu E, ale obsahujú vysoké množstvo kalórií pochádzajúcich z tuku.
  • Vaječný žĺtok obsahuje cholesterol. Vaječné náhrady sú produkty z vaječného bielku, kde je odstránený žĺtok a cholesterol a tým sú vhodnou alternatívou celých vajec.

Skupina zahŕňajúca mlieko, jogurty a syry

  • Je odporúčané nízkotučné mlieko, nakoľko obsahuje menej tuku a cholesterolu ako 2% mlieko a plnotučné mlieko, ktoré obsahuje 4% tuku.
  • Vyberajte nízkotučné jogurty. Ovocné jogurty vyrábané s Nutrasweet® (umelými sladidlami) budú mať nižší obsah sacharidov.
  • Nízkotučné syry, 2% aleebo čiastočne odtučnené syry, ako sú cottage syr, ricotta, mozzarella alebo parmezán, sú vhodnou voľbou.

Skupina zahŕňajúca tuky, oleje a sladkosti

  • Vaječný žĺtok obsahuje cholesterol.
  • Pozrite sa po nízkotučných polievkach s malým obsahom sodíka a uvarte si krémové polievky z vody, odtučneného mlieka alebo nízkotučného jogurtu, aby ste znížili obsah tuku.
  • Prestaňte pridávať margarín pri varení, aby ste znížili kalórie z tuku. Napríklad bežné balenia cestovín nabádajú k tomu, aby ste pred vsypaním cestovín do vriacej vody pridali margarín. Pokiaľ margarín nepridáte, znížite tým množstvo tuku až o 30 gramov, pričom nedôjde k strate chuti.
  • Bylinky a korenie pridajú nízkotučným jedlám na rôznorodosti a chuti.
  • Tekutý kukuričný olej a mäkký margarín vo vaničke obsahujú menej nasýtených tukov ako margaríny pevné alebo balené v kocke.
  • Vhodnou voľbou sú oleje, ktoré majú vysoký obsah mononasýtených tukov, ako repkový a olivový olej.
  • Pokrmový tuk obsahuje vysoké množstvo nasýtených tukov a s najväčšou pravdepodobnosťou Vám zdvihne hladinu cholesterolu.
  • Bežné, ľahké a nízkotučné šalátové dresingy sú k dostaniu v mnohých variantoch. Pre väčšinu je rozhodujúcim faktorom chuť. Čo do obsahu tuku budú mať bežné varianty vyšší obsah tuku, ďalej nasledujú ľahšie varianty a nakoniec varianty bez tuku. Väčšina dresingov bez tuku má pridané sacharidy, a či bude alebo nebude potrebné počítať kalórie, je závislé od toho, aké množstvo dresingu použijete. Sledujte veľkosť porcie šalátových dresingov!
  • Jedna polievková lyžica cukru obsahuje 15 g sacharidov.
  • U väčšiny potravín neznamená, že keď sú bez cukru, že sú bez sacharidov. U všetkých produktov neobsahujúcich cukor by ste mali kontrolovať na etikete obsah sacharidov.
  • Sirupy sú k dispozícii ochutené, bežné, „light“ a bez cukru; všetky varianty by sa pri raňajkách mali počítať ako časť prijímaných sacharidov. Na etikete skontrolujte veľkosť porcie a gramy.
  • Náhrady cukru sú otázkou chuti; je ťažké nimi cukor nahradiť, pretože majú iné vlastnosti.
  • Želatíny sú dostupné v oboch variantoch bez cukru aj bez sacharidov.
  • Bežné dezerty môžu byť súčasťou predpísanej stravy diabetikov, len pokiaľ sú počítané ako sacharidová zložka jedla! Všeobecne sa verí v to, že jednoduchý cukor zvyšuje hladinu glukózy v krvi rýchlejšie ako iné sacharidy, ale výskumy ukázali, že to nie je pravda. Obsah tuku sa bude meniť v závislosti na type dezertu.

Nízkotučné dezerty a dezerty bez cukru, ako koláče, sušienky a bonbóny sladené fruktózou, Vám neponúkajú žiadny skutočný prínos oproti bežným dezertom. Bežné dezerty môžu byť zaradené do Vášho jedálničku, ale je u nich kritická veľkosť porcie. Predtým, kým si kúpite nízkotučné dezerty alebo dezerty bez cukru, si dôkladne prečítajte potravinovú etiketu. Nízkotučné produkty môžu obsahovať cukor alebo môžu mať vysoký obsah sodíka. Produkty bez cukru môžu obsahovať vysoké množstvo tuku. Okrem toho môže byť v týchto produktoch veľké množstvo umelých sladidiel, čo môže spôsobiť zažívacie ťažkosti.

>>DIABETES A TEHOTENSTVO

Diabetes a tehotenstvo
Aj keď diabetes komplikuje tehotenstvo, uisťujeme Vás, že pokiaľ ste žena s diabetom, môžete mať zdravé dieťa a v priebehu tehotenstva zostať zdravá - ale bude to vyžadovať plánovanie a tímovú prácu. Ženy, ktoré už trpia diabetom, by sa mali vopred poradiť so svojim zdravotníckym tímom a prijať pred, v priebehu a po tehotenstve špeciálne opatrenia. Ostatné ženy môžu mať tehotenský diabetes diagnostikovaný v priebehu tehotenstva a mali by rovnako prijať špeciálne opatrenia v priebehu tehotenstva. Na uľahčenie od niektorých otázok a starostí Vám poskytujeme užitočné informácie, viď nižšie.

Tehotenstvo
Pokiaľ trpíte diabetom a plánujete otehotnieť, alebo ste už tehotná, udržiavanie Vašej hladiny glukózy (cukru) v krvi v stanovenom rozmedzí je dôležitejšie ako čokoľvek iné. Pred, v priebehu a po tehotenstve budete musieť často kontrolovať svoju hladinu glukózy v krvi a viesť si záznamy o výsledkoch. Požiadajte svoj zdravotnícky tím, aby Vám v priebehu tehotenstva pomohol nájsť výživový a cvičebný plán, ktorý bude udržiavať hladinu Vášho inzulínu v rovnováhe.

Pokiaľ ste tehotná, môže vysoká hladina glukózy v krvi viesť k zvýšeniu pôrodnej váhy dieťaťa a ťažšiemu pôrodu. Pre ochranu Vášho dieťaťa je veľmi dôležité dostať hladinu glukózy pod kontrolu predtým ako otehotniete. Odporúča sa dostať hladinu glukózy v krvi pod kontrolu 3 - 6 mesiacov pred otehotnením.

Získanie špeciálnej láskyplnej starostlivosti (TLC - Tender loving care)
Každá nastávajúca maminka potrebuje pomoc a to platí najmä pre nastávajúce matky trpiace diabetom. To je tiež dôvod k tomu, prečo by ste sa v priebehu tehotenstva mali stretnúť so zdravotníckym tímom: Vaším lekárom, pôrodníkom, diabetologickou edukačnou sestrou a registrovanou diétnou sestrou, s odborníkmi, ktorí majú znalosti o diabetologickej starostlivosti a môžu Vám pomôcť v priebehu tehotenstva. Pediater (detský lekár), neonatológ (lekár novorodencov) alebo endokrinológ môžu po pôrode liečiť Vaše dieťa.

Zmeny, ktoré v priebehu tehotenstva nastanú vo Vašom tele, budú ovplyvňovať hladinu glukózy v krvi a preto je dôležité, aby ste si doma robili časté kontroly. Udržiavanie Vášho diabetu pod kontrolou možno bude znamenať viac práce ako je bežné, ale ochráni Vás aj Vaše dieťa. Váš zdravotnícky tím Vám bude radiť, aby ste v priebehu tehotenstva zmenili svoj inzulínový program, lieky, diétny plán a cvičebný program. Je dôležité vnímať svoje vlastné telo a hovoriť s Vaším tímom o tom, ako sa cítite.

V priebehu pôrodu budete obaja, Vy aj Vaše dieťa, potrebovať zvláštnu starostlivosť a Váš zdravotnícky tím s Vami bude pracovať tak, aby udržal hladinu glukózy v krvi pod kontrolou. Napriek tomu, že sa v priebehu tehotenstva Vaša potreba inzulínu zvýši, v priebehu pôrodu dôjde k jej poklesu. Čítanie kníh o pôrode a navštevovanie kurzov je vhodným spôsobom, ako seba a svojho partnera pripraviť na to, čo sa bude pri pôrode odohrávať.

Materstvo
Zotavovanie sa z tehotenstva a pôrodu môže sťažiť kontrolu hladiny glukózy v krvi, čiže aj keď budete mať plné ruky práce s novonarodeným dieťaťom, je rovnako dôležité postarať sa o sebe. Neprestaňte monitorovať svoju hladinu glukózy v krvi a držať sa zdravej stravy a cvičebných zvykov, ktoré Vám pomôžu stabilizovať hladinu glukózy v krvi.

>>STAROSTLIVOSŤ O BLÍZKYCH

Pre rodičov a ošetrovateľov
Starosť o dieťa alebo o blízkych s diabetom je často náročná a vyčerpávajúca. Aby sme Vám pomohli poskytnúť čo najlepšiu starostlivosť, zahŕňa táto sekcia užitočné informácie týkajúce sa starostlivosti o blízkych s diabetom.

Starostlivosť o deti
Môžete mať pocit, že sa Váš rodinný život obrátil hore nohami, keď bola Vášmu dieťaťu stanovená diagnóza diabetu. Je tu veľa toho, čo je potrebné sa naučiť a najlepší spôsob, ako to zvládnuť, je spolupracovať. Rozprávajte sa so svojim dieťaťom a rodinou o tom, čo je diabetes a ako najlepšie zaradiť zmeny do rodinnej rutiny.

Je dôležité sebe aj svojmu dieťaťu pripomenúť že diabetes nie je ničia chyba. Diabetes nie je spôsobený nadmernou konzumáciou cukru. To je starý mýtus. A aj keď vedci vedia, že gény hrajú pri diabete veľkú úlohu, diabetom často ochorejú ľudia, ktorí nemajú žiadny výskyt diabetu v rodokmene.

Keď budete hovoriť so zdravotníckymi pracovníkmi o starostlivosti o dieťa s diabetom a zvládaní diabetu Vášho dieťaťa, určite sa opýtate na množstvo otázok. Poskytujeme Vám veľké množstvo informácií a zdrojov, viď. nižšie.

Starostlivosť o ...násťročných
Váš tínedžer síce dospieva, ale je to stále ešte dieťa. Vy tu chcete byť pre Vaše dospievajúce dieťa rovnako tak, ako ste boli vždy predtým. Aj napriek tomu, že Váš syn alebo dcéra sú nezávislí, stále Vás potrebujú!

Byť tínedžerom a čeliť veľkým krokom, ako je učiť sa šoférovať alebo ísť prvýkrát na rande, môže byť ešte ťažšie, keď máte diabetes. Pre Vás, ako pre rodiča dospievajúceho s diabetom, znamená sprevádzať ho dospievaním a byť stále informovaný. Je dôležité spolupracovať so zdravotníckymi profesionálmi dospievajúceho a so školou tak, aby ste mu pomohli zostať zdravý.

Hormóny a chúlostivé rozhodnutia
Hormonálne zmeny, ktorým dospievajúci v priebehu dospievania čelí, môžu ovplyvniť ich inzulín a sťažiť udržanie hladiny glukózy v krvi pod kontrolou. Tínedžeri s diabetom by si mali podrobne viesť záznamy o svojej hladine glukózy v krvi a tak môžu spolupracovať s Vami a zdravotníckym tímom a robiť zmeny režimu diabetu spojené s rastom a premenou.

Starostlivosť o dospelých
Ako naši blízki s diabetom starnú, sú požiadavky spojené s diabetom - od dodržiavania diéty a cvičenia k monitorovaniu hladiny glukózy v krvi a stretávaniu sa so zdravotnými profesionálmi - stále náročnejšie. Starší ľudia môžu trpieť tiež ďalšími zdravotnými problémami a komplikáciami, ktoré im to môžu ešte viac sťažovať.

To je tiež dôvod, prečo mnohí dospelí potrebujú od svojich blízkych trochu pomoci. A pokiaľ ste ošetrovateľ manžela, rodiča alebo starších príbuzných, plníte dôležitú úlohu - pomáhať Vášmu milovanému zostať zdravý.

Zachovanie nezávislosti
Je dôležité, aby ste ako ošetrovateľ dospelých bol opatrný k ich pocitu samostatnosti. Až bude potrebné poskytnúť im starostlivosť, neriaďte ich život, ale buďte ich partner, zdieľajte s nimi zodpovednosť za ich zdravie. Vaši blízki by mali byť stále informovaní, zapojení a čo najviac samostatní, čo obom stranám pomôže zostať aktívni a cítiť sa šťastne.